fbpx
Loading
jun 21, 2021

Wat is sociaal ondernemerschap?

Impact maken met je onderneming, door jouw passie. Het is mijn overtuiging dat dat het nieuwe normaal is en daarom heb ik al er veel over geschreven en gepost. Het is  bijzonder om te zien hoe steeds meer mensen met hun bedrijf de wereld een betere plek willen maken. Waarbij geld niet het hoofddoel is, maar een middel om verandering teweeg te brengen.

Er wordt mij vaak gevraagd wat dat sociaal ondernemerschap nu precies inhoudt en wanneer ben je een sociaal ondernemer? Hoe het vaak wordt omschreven, is dat sociale ondernemers zoeken naar innovatieve oplossingen voor duurzame en maatschappelijke uitdagingen of problemen. In het plan van een sociaal ondernemer staat de duurzame of maatschappelijke missie centraal. Het gaat dan vooral over de impact die ze willen maken, oftewel, de resultaten die ze willen behalen. Die missies gaan van klimaat, tot genderlijkheid, tot minder voedselverspilling, de lijst is oneindig. Vaak is er een link te vinden met één of meerdere van de 17 SDG doelen. Hierdoor zijn sociaal ondernemers bijna in elke sector terug te vinden.

Als je een officiële, sociaal ondernemer wilt zijn, dan moet je nog wel even door de ‘B-corp’ selectie heen. Dat is een keurmerk dat wordt uitgegeven door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. Zij kijken niet alleen naar het geproduceerde product, maar naar de gehele bedrijfsvoering.

Bedrijven die dit keurmerk willen behalen moeten kunnen laten zien dat mens, milieu en maatschappij centraal staan in hun onderneming. Het keurmerk focust zich op 5 belangrijke punten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Daar staat dan weer wel tegenover dat je merk erg aantrekkelijk wordt voor investeerders als je dit keurmerk hebt en dat mensen graag bij je willen werken.

Bekende Nederlandse bedrijven die voldoen aan dit keurmerk zijn bijvoorbeeld Triodos, WeTransfer, en Dopper, maar ook nieuwere merken als Seepje en Holie zijn B-corp gecertificeerd.

Nederland is goed op weg en telt veel mensen die met hun bedrijf werken aan een duurzame toekomst. Elk jaar worden er meerdere prijzen en awards uitgereikt aan ondernemers die dat jaar uitblonken. Lijsten als de ‘de Duurzame 100’ en ‘De Duurzame Jonge 100’ zijn inspirerend én stimulerend. Het laat zien wat voor talenten Nederland heeft op dit gebied.

Alhoewel een keurmerk helpt om de lat hoog te leggen en te laten zien aan de buitenwereld dat je erkend bent en daarmee de juiste boxes aanvinkt, geloof ik dat je niet per se het keurmerk nodig hebt om het goede te doen. Dus laat je er vooral niet door afschrikken. Als jij op zoek bent naar meer zingeving of purpose in je werk en iets hebt waar jij voor warm loopt, waar je voor wilt opstaan, geef me een seintje. Dan kunnen we eens van gedachten wisselen. Hoe je het (kleinschalig) kunt uitzoeken en opstarten, zodat ook jij hoort bij de steeds groter groeiende groep van mensen die iets doet in plaats van aan de zijlijn toekijkt.