fbpx
Loading
sep 6, 2021

SDG 9 • Industrie, innovatie en infrastructuur

Sustainable Development Goal 9 klinkt wellicht te groot en daarmee minder aantrekkelijk om aan te werken dan andere SDG’s, maar het is de basis van veel zaken. Een goede infrastructuur is essentieel voor een land. Goede wegen, transport, energie, en informatie en communicatietechnologie zijn namelijk onmisbaar geworden. In hoeverre de infrastructuur van een land ontwikkeld is, zal daardoor doorwerken op de kwaliteit van het onderwijs, drinkwater en de gezondheidszorg.

Vaak heeft het effect op de gehele welvaart van een land. Dat is dan ook het probleem waar veel ontwikkelingslanden mee kampen. Door een slechte infrastructuur kunnen kinderen niet naar school en is het voor volwassenen moeilijk om bijvoorbeeld een baan verder weg te kunnen bereiken, of een dokter.

Hoe kan een land hier dan op inspelen? Ten eerste zal er technologie en een goed werkende industrie nodig zijn. Technische kennis is belangrijk, maar landen moeten ook innoveren, want veel landen kunnen niet doorgaan met produceren op de manier hoe het nu gaat. Industrialisatie zal duurzamer moeten worden, maar de infrastructuur moet ook betaalbaar blijven en toegankelijk zijn.

Sustainable Development Goal 9 is een complex doel, waar alles in elkaar verweven lijkt te zijn. Het doel is dat voor 2030 ook de minst ontwikkelde landen toegang hebben tot internet en er moet meer onderzoek komen naar technologie binnen de industriële sector. Daarnaast moet infrastructuur voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn. Ook moeten landen gestimuleerd blijven worden om innovatief te denken en produceren.

Bij Plasticroad werken ze aan de meest duurzame wegconstructie ter wereld. Dat betekent dat ze zich ten eerste inzetten voor infrastructuur, maar op een innovatieve en duurzame manier. De missie is om steden en dorpen steeds meer circulair te maken. Ze maken wegelementen die gemaakt zijn van plastic huisafval. Wat begon met heel veel testen en fietspadpilots voor de eerste wegen op basis van gerecycled plastic, is ondertussen uitgegroeid tot een productie op industriële schaal. De duurzame wegelementen zijn nu dan ook grootschalig verkrijgbaar voor opdrachtgevers. Samen met opdrachtgevers en aannemers gaat de PlasticRoad steden klimaatadaptief en CO₂-neutraal maken met bijvoorbeeld fietspaden, parkeerplaatsen, trottoirs en schoolpleinen.

 

In Nederland zijn we al redelijk goed bezig met afval scheiden, maar de grondstoffen die we scheiden, raken nog vaak vervuild, waardoor de afvalindustrie ook weer harder moet werken en meer uitstoot. De Clique probeert deze industrie een beetje duurzamer te maken. Zij proberen de organische reststromen uit de stad, zoals koffiedik, snijresten en andere voedselresten op te halen om ze zo apart te houden als grondstof voor nieuwe voedselproducten. De Clique haalt bij horeca, supermarkten en bedrijven biostromen op. Denk naast de uitgeperste sinaasappelen en koffiedrab aan snijresten van groente en fruit, maar ook aan eten dat toch niet wordt geconsumeerd. Oprichters Anja Cheriakova en Bas van Abel zijn niet onbekend met duurzaam ondernemen. Zo richtte Anja eerder al Binbang op, het bedrijf dat van gerecycled plastic bakken maakt om thuis eenvoudig afval te scheiden. Bas is ook is de oprichter van Fairphone, dat op een duurzame en eerlijke manier smartphones maakt. De missie van Clique is uiteindelijk om zoveel mogelijk lokale producten te gaan produceren, van het afval van bedrijven uit de stad. Het idee is om bijvoorbeeld met oesterzwammen te gaan beginnen, die dan vervolgens weer verwerkt kunnen worden in vleesvervangers. En zo is de cirkel weer rond.

 

 

Sociale onderneming BYCS draagt bij aan meerdere sustainable development goals, maar heeft ook zichzelf een doel gesteld: ‘50by30’. Voor 2030 willen ze dat 50% van de bewegingen in steden op de fiets plaatsvinden. Volgens hen kan fietsen de wereld transformeren. Wanneer meer mensen in een stad gaan fietsen en minder auto’s nodig zijn, kan ook de infrastructuur van steden daarop worden aangepast. De leefbaarheid en veiligheid van steden neemt daardoor toe, en het is ook nog eens veel gezonder. Hun ‘bicycle mayors’ die ze aanwijzen in bijvoorbeeld ontwikkelingslanden leggen daar aan de lokale bevolking uit hoe fietsen de kwaliteit van leven daar zou kunnen verbeteren. Verkeersopstoppingen worden minder en de hoeveelheid uitlaatgassen kan afnemen. Daarnaast helpen de bicycle mayors bijvoorbeeld zorgmedewerkers aan fietsen zodat ze makkelijk van a naar b kunnen voor hun werk. Met de BYCS India Foundation hopen ze met het promoten van fietsen een aantal van de stedelijke problemen op te lossen. BYCS bedenkt, ontwikkelt en initieert grote ideeën die de wereldwijde shift versnellen van auto-gerichte steden naar steden die meer op de mens gericht zijn.

 

 

Innovaties hebben tijd nodig en het is soms lastig om mensen met je mee te krijgen, maar juist op het gebied van duurzame industrie en infrastructuur worden er grote technologische stappen gemaakt die nog grotere veranderingen teweeg kunnen brengen. Heb jij ook een idee in je hoofd en wil je er eens over praten hoe je dat het levenslicht kan laten zien? Je kan hier een afspraak met mij maken voor een vrijblijvend gesprek om te kijken hoe je dit zou kunnen invullen.