fbpx
Loading
mrt 30, 2021

SDG 4 · Kwaliteitsonderwijs

Kwaliteitsvol onderwijs zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Laatste jaren is er op dit gebied al een hoop verbeterd, zo hebben nu al veel meer vrouwen en meisjes toegang tot onderwijs dan een paar jaar geleden. Toch zijn er wereldwijd nog 57 miljoen kinderen die niet naar school kunnen. De meeste daarvan wonen in conflictgebieden.

De ontwikkelingen in het primair onderwijs staan er wereldwijd al een stuk beter voor, daarom richt SDG 4 (Sustainable Development Goal 4) zich ook op secundair en tertiair onderwijs. In 2030 zouden alle mannen en vrouwen toegang moeten krijgen tot betaalbaar beroeps-, technisch-, en hoger onderwijs. Maar ook de kwaliteit van dit onderwijs krijgt meer aandacht in SDG 4. Leraren in ontwikkelingslanden hebben betere opleidingen nodig en scholieren en studenten moeten kansen krijgen om te kunnen leren over duurzaamheid, mensenrechten en bijvoorbeeld gelijkheid tussen mannen en vrouwen.

Charif Hamidi werkt met zijn onderneming Ed4.0 aan de verbetering van het onderwijs in de afgelegen dorpen in het Midden-Oosten en Afrika. Met zijn mobiele klaslokaal creëert hij onderwijs op maat, introduceert hij het gebruik van technologie en traint hij leraren. Charif legt de focus in zijn mobiele klaslokaal op het feit dat het juist nu voor kinderen belangrijk is om zich snel aan te kunnen passen en nieuwe vaardigheden te leren. Volgens Charif kan de toegang tot kwaliteitsonderwijs leiden tot economische welvaart, hierdoor wordt ook de sociale rechtvaardigheid groter. Het belangrijkste onderdeel is volgens hem het beter trainen van leraren. Zij leren meer rekening te houden met verschillen tussen kinderen. Wanneer de leraren vervolgens zien wat voor sprongen de kinderen maken, raken ook zij gemotiveerd.

 

 

Ook in Nederland wordt hard aan SDG 4 gewerkt. Thiemo Heilbron is de directeur en oprichter van Fawaka Ondernemersschool. Ze bieden educatieve activiteiten aan kinderen en jongeren, gefocust op kinderen die moeilijk toegang hebben tot innovatieve educatieve programma’s. De kinderen leren tijdens de lessen te werken aan hun ondernemende houding, bijvoorbeeld door creatief denken, samenwerken, oplossingsgericht denken en doorzettingsvermogen. Maar het gaat ook over duurzaam ondernemen en diversiteit en inclusie, mens en milieu staan centraal. Scholen uit het primair onderwijs kopen de educatieve programma’s van de Fawaka Ondernemersschool en kiezen zelf het onderwerp, bijvoorbeeld chocolade, mode, robotica, upcyclen, gezondheid & voeding en muziek. Thiemo hoopt met Fawaka nog veel impact te gaan maken. Zo zijn ze ook begonnen met naschoolse activiteiten en wordt er volop gewerkt aan nieuwe programma’s.

 

 

Bij Bomberbot maken ze lessen voor het primair en voorgezet onderwijs die helemaal gefocust zijn op digitale vaardigheden, op een leuke en makkelijke manier. Kinderen kunnen in de lessen leren programmeren door het bouwen van games, maar ook mediawijsheid komt aan bod. De makers van Bomberbot willen kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten laten zien dat je technologie niet alleen kunt consumeren, maar dat je het ook kunt creëren. Zeker op dit moment en natuurlijk ook in de toekomst zijn digitale vaardigheden onmisbaar. Technologie is er vanzelfsprekend en de digitale wereld verandert enorm snel.

 

 

Er is nog een hoop te doen op het gebied van onderwijs wereldwijd, maar de voorbeelden die ik hierboven gaf laten duidelijk zien wat voor verschillen je kunt maken in de educatie van kinderen en dus ook hoe belangrijk het is voor hun toekomst.

Heb jij ook een idee, droom of wens om het verschil te maken? Maar je weet niet zo goed hoe je moet beginnen? Plan hier zelf een afspraak in mijn agenda voor een vrijblijvend gesprek. Dan kunnen we samen jouw volgende beste stap bepalen.