fbpx
Loading
feb 23, 2021

One Trick Pony

Veel ZZP’ers willen af van het ruilen van hun tijd voor geld, omdat het misschien moeilijk schaalbaar is. Op een bepaald moment zit je aan de grens van het aantal uren dat je kan werken en wordt het moeilijk om nog meer te verdienen en te groeien. Een goed moment om te kijken wat je met jouw expertise nog meer kunt bieden. Hoe zet je je dienst om in een product dat je kunt schalen en stap je af van je uurtje-factuurtje routine?

Het blijft een interessant onderdeel van ondernemen. Het is misschien een nieuwe stap in het proces, maar er zijn genoeg ondernemers die van hun expertise een succesvol product hebben gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan bekende voorbeelden als Rob Peetoom, die zelf startte als kapper bij verschillende salons en nu maar liefst dertien salons in Nederland heeft, drie op Bali en nog één in New York.

Of Karin Luttenberg. Je kent misschien haar boek ‘Handlettering doe je zo!’ wel. Ze begon als freelance grafisch ontwerper, maar heeft inmiddels meerdere succesvolle bestsellerboeken en stationary collecties uitgebracht. Jaren geleden begon haar passie voor handlettering. Haar creatieve posts op Instagram kregen veel aandacht en ze besloot de webshop Paperfuel te openen. Verschillende winkeliers begonnen ook producten uit haar webshop in te kopen en even later werd ze benaderd om er een boek over te schrijven. Ze vroeg zich af, welk handlettering boek zou ik zelf willen hebben? En ging ermee aan de slag. Eind vorig jaar kwam haar meest recente boek Dare to Doodle XXL uit, ook nog eens helemaal zelf uitgegeven.

 

 

Maar er zijn ook genoeg ondernemers die hun bereik op andere manieren hebben weten te verzilveren. Ze hebben van zichzelf een merk gemaakt. In plaats van elke keer hetzelfde kunstje uitvoeren keken ze naar wat ze nog meer konden betekenen. Neem bijvoorbeeld Oprah Winfrey. Oprah’s talent stelde haar in staat om een kleine talkshow in Chicago om te toveren tot de meest toonaangevende talkshow in Amerika. Ze besloot haar eigen productiebedrijf op te richten, Harpo Productions. Daarnaast richtte ze haar eigen televisiestation op, Oprah Winfrey Network en Oprah’s Lifeclass, een multimediaplatform. Op haar website heeft ze de grootste boekenclub ter wereld met 2 miljoen leden en dan is er ook nog eens haar magazine O, The Oprah Magazine. Als gevolg hiervan werd Oprah – en is dat nog steeds – niet alleen een heel, heel rijke vrouw, maar ook een van de meest invloedrijke mensen in het land. Een voorbeeld voor velen.

 

 

En zo heeft zangeres Rihanna ook niet stil gezeten. Ze zette het merk Fenty op met een hele populaire make-up collectie en voegde hier later de lingerielijn Savage X Fenty aan toe. De waarde hiervan? Zo’n 1 miljard dollar. Met haar make-up lijn probeert Rihanna de industrie te veranderen en zich te onderscheiden van andere merken. De collectie bevat meer dan veertig verschillende foundation kleuren. Ook met haar kleding en lingerie collectie denkt ze aan inclusiviteit. Alle maten zijn verkrijgbaar en worden op de site gepromoot. Volgens Forbes kan het merk zelfs markleider worden. ‘Rihanna’s merk heeft laten zien dat diversiteit en inclusiviteit van alle vormen, maten, toegankelijkheid en marketing tot een hoger doel kan leiden: een vermogen opbouwen door jezelf sexy te voelen’.

 

 

Ik kan hier nog veel meer inspirerende voorbeelden geven, maar het gaat erom dat mensen die ik hierboven aanhaalde afgestapt zijn van het ‘one trick pony’ idee. Het is mogelijk om met jouw expertise nog veel meer te bieden dan alleen die ene dienst. ‘The one trick pony rules the circus, the multiple trick pony rules the world.’

Kan je zelf misschien hulp gebruiken bij het verder kijken? Als jij een idee hebt, waarvan je ongeveer weet wat je ermee wilt doen, maar het lukt je niet het als kloppend en rond verhaal op te schrijven, mail mij dan vooral op vanessa@bindu.amsterdam, dan kunnen we eens vrijblijvend praten!