fbpx
Loading
apr 5, 2021

No more Purpose

Als er een woord is dat breeduit wordt uitgekotst in de (vak)media, is het wel Purpose. En dat snap ik wel, want het is hetzelfde als het eten van een taartje, hoe lekker ook, na de tweede heb je er al genoeg van. Net zoals het kleine blik bekende Nederlanders dat we keer op keer krijgen voorgeschoteld. Maar dat is een ander verhaal.

Het begin (voor mij dan)

Terug naar Purpose. Het was het boek Purpose Economy van Aaron Hurst en later de VPRO Tegenlicht uitzending “Het Rendement van Geluk” met Kees Klomp die me hielpen om de beslissing te nemen om mijn tijd alleen nog maar te besteden aan projecten die ertoe doen. Om een verschil te maken. Ondertussen is er gelukkig een grote beweging op gang gekomen die niet te stoppen is, en dat is maar goed ook.

Sustainable Development Goals

Het punt is dat Purpose een containerbegrip is voor de uitdagingen waar we voor staan. En dat zijn serieuze zaken waar echt iets aan moet gebeuren. Door de VN zo handig uitgewerkt in een kompas waar we concreet aan kunnen werken: de 17 Sustainable Development Goals met de 169 subdoelen. We hebben allemaal individueel een gevoel bij een doel wat ons het meeste raakt. Als je ze nog niet gelezen hebt, doe dat eens.

Purpose Hygiëne

Jammer genoeg heerst echter tegenwoordig de populaire mening dat we Purpose moe zijn. Het doet me denken aan de uitspraak van een spreker die ik jaren geleden boekte voor een congres over de toekomst van Finance. Hij zei: “Als het maar niet weer over social media gaat.” Wat ik hiermee wil zeggen is dat Purpose geen hype is, maar dat Purpose de nieuwe hygiëne factor is. En de reden dat we er moe van zijn, is omdat de executie nog niet goed genoeg is.

Integriteit check

We staan nog maar aan het begin van de noodzakelijke draai om een beter commercieel en maatschappelijk systeem te ontwerpen. We moeten er alleen aan wennen om de draai daadwerkelijk te maken. Door Purpose niet alleen meer als marketingtool in te zetten, maar te integreren in de volledige bedrijfsvoering en de gehele keten waarin we ons begeven. Het begint bij een interne check van je eigen integriteit, het bedrijf en de mensen met wie je samenwerkt.

Van educatie naar entertainment

Waar ik het absoluut mee eens ben in de discussie, is dat we af moeten van het vingertje, het gezeur en de zoetsappigheid. Zelf denk ik dat dat komt door de onervarenheid met het thema, waardoor marketeers en creatieven blijven steken in oppervlakkige strategieën en concepten. Daarom is het zo belangrijk om eerst goed je huiswerk te doen naar de inhoud. Als je daarna de grote massa mee wilt nemen, werkt het beter om mensen te entertainen, ze te inspireren met grote daden of door ze een sappige wortel voor te houden. Er zijn legio voorbeelden van mensen en bedrijven die dit vanuit hun DNA al jaren doen.

 

Purpose finding journey

Wil je ‘iets’ met Purpose en een eerste verkenning maken? Ik kan je helpen met een Purpose Finding Journey voor je team. Mail me op vanessa@bindu.amsterdam, dan kan ik je vertellen wat dat precies inhoudt. Als je een idee hebt voor een concept dat een bijdrage levert aan de SDG’s, kan je me ook mailen. Dan kunnen we het daar eens over hebben.