fbpx
Loading
jul 6, 2021

Komkommertijd

Het is weer bijna zover, de ‘komkommertijd’ komt eraan. Er is weinig nieuws te melden en de meeste mensen lijken op vakantie te zijn. In Engeland noemen ze het ook wel ‘silly season’, en in Amerika ‘slow news season’ omdat het de tijd is waarin kranten en televisieprogramma’s maar met onbelangrijke verhalen komen om de pagina’s en minuten te vullen.

Zelf heb ik regelmatig met marketingbureaus de discussie gevoerd wat wijsheid is om te doen als het gaat om marketing en acties. Toen werd mij verteld dat er gemiddeld genomen zo’n 30% van de Nederlanders tegelijk op vakantie is. Dat betekent dat 70% gewoon thuis en aan het werk is.

Gemiddeld zijn de Nederlanders die op vakantie gaan in de zomer zo’n 14 dagen weg. De zomer-schoolvakantie duurt, alle regio’s bij elkaar opgeteld, acht weken en zeker in deze Corona-jaren zijn er veel mensen die op vakantie gaan in eigen land.

Het heeft natuurlijk niet zoveel zin om in de zomer paraplu’s te verkopen, maar de vraag is of je niet juist gebruik moet maken van de rust. Des te meer, omdat de marketingkosten om jouw bedrijf of product te promoten in de zomer een stuk lager zijn. En wat dacht je van de mogelijkheden in de media?

Vanaf september staan alle bedrijven weer in de startblokken om het laatste kwartaal te knallen. En dit jaar des te meer om de begrotingen dicht te maken. Dan is het vechten om de aandacht van de consument en de kosten stijgen de pan uit. Zeker vanaf eind oktober, richting de feestdagen.

Ik heb er geen sluitend antwoord op, want het gaat niet alleen over kosten en aandacht. Wat ook nog meespeelt is de vraag of mensen ontvankelijk zijn voor jouw boodschap en product. Ook op werk maken mensen gebruik van de rust om op te ruimen, tijd te nemen voor klussen die zijn blijven liggen of gewoon een tandje rustiger aan te doen.

Mijns inziens kan het zeker slim zijn om anti-cyclisch te handelen, als het past bij jouw product. En je je inleeft in de stemming van de mensen die genieten van hun adempauze.

Ik hoor graag hoe jij dat ziet en of je ervaring hebt met inspelen op de komkommertijd. Dat vinden we leuk om te horen! Mail ons op hello@bindu.amsterdam.