fbpx
Loading
sep 13, 2021

Impact maken

Impact maken, wat bedoelen we daar nou eigenlijk precies mee? We schrijven er vaak genoeg blogs over en ook in onze social posts komt het regelmatig terug. Bijvoorbeeld over sociale ondernemingen, duurzame doelen, en mensen die hun impact willen vergroten, maar hoe kan je dit begrip nou bevatten?

Een positieve impact creëren doe je door bij te dragen aan een oplossing voor een maatschappelijk probleem. De impact die jij maakt, kan je afleiden uit de effecten die aan de activiteiten van jouw onderneming kunnen toegeschreven worden. Die impact kan effect hebben een heel spectrum zoals een bepaalde groep mensen, een omgeving, milieu of dier. Je zoekt waarschijnlijk een innovatieve oplossing voor een maatschappelijke of duurzame uitdaging. En als impact maken je doel is, is geld waarschijnlijk je middel om dat te bereiken, maar niet het doel op zich.

Doordat de impact die jij wilt maken zo erg verbonden is aan het persoonlijke doel dat jij hebt, geeft iedereen er een net iets andere definitie aan. Wat vaststaat, is dat het gaat om impact en er een concreet resultaat en doel behaald moeten worden om een verschil te maken. Dat kan een verandering op de lange of korte termijn zijn, maak vaak zijn die veranderingen op de lange termijn toch meer impactvol dan de ‘quick wins’.

Je impact zo groot mogelijk maken doe je door realistische doelen te stellen, vanuit een heldere strategie. Eerst meet je welke impact je al gerealiseerd hebt met je onderneming, en daarna ga je kijken waar je kan verbeteren en hoe je dit gaat aanpakken. Impact kan je dus eigenlijk ‘managen’ om het nog effectiever te maken.

Omdat het moeilijk is om te bepalen wat precies de impact is die je maakt, wordt er wereldwijd hard gewerkt om tools te ontwikkelen om je impact te meten. In Nederland heb je bijvoorbeeld Het Impactpad, het Impactmanagementmodel en ook de Theory of Change helpt je om te weten te komen of jouw businessmodel tot de gewenste verandering zal leiden.

Door je impact te meten, krijg je een beter inzicht in wat er precies goed werkt volgens jouw strategie. Zo kan je dat onderdeel vergroten en je impact maximaliseren. Niet alleen voor jezelf en voor jouw onderneming is het handig om dit te weten, maar ook voor de buitenwereld! Je kan zo veel beter bij je stakeholders en publiek onderbouwen wat voor impact jij kan maken en welke waarde dat ook voor hen kan hebben. Een goede manier om je merk te versterken en te laten zien hoe jij onderscheidend bent van je concurrenten.

Heb je ook een idee of droom over hoe jij verschil wilt maken? Maar ben je er nog niet helemaal aan uit hoe je daaraan wilt beginnen? Je kan hier een afspraak met mij maken voor een vrijblijvend gesprek om te kijken hoe je dit zou kunnen invullen.