Waarom PIXAR jouw idee een "Ugly Baby" noemt
Sep 18, 2020In 2014 kwam ik terecht op het Klik! Amsterdam Animation Festival dat plaatsvond in EyeFilm. Omdat ik wilde luisteren naar Michael B. Johnson, hoofd Moving Pictures, die ging vertellen over de werkwijze van Pixar. In lijn der verwachting stak hij, gewapend met veel beeldmateriaal, een van de meest boeiende verhalen af die ik live heb gezien. En wat wil het geluk, Michael had ook het boek bij zich met de titel “Creativity, Inc. – Overcoming the unseen forces that stand in the way of true inspiration.”. Geschreven door Ed Catmull, één van de oprichters van Pixar.
Creativity Inc.
Nu zijn er honderden boeken die jouw tijd waard zijn en toch hoort dit boek thuis in de Top 10 van verplichte leeskost voor elke student, creatief en zeker directie. Omdat het feilloos aantoont wat de opbrengst is van het stimuleren en beschermen van creativiteit door de leiding van een organisatie. Er zijn vele (onbewuste) obstakels die creativiteit smoren, terwijl dat zo vaak nodig is om werknemers betrokken te houden en nieuwe oplossingen te bedenken.
Hoewel “Creativity, Inc.” non-fictie is, leest het als een spannende roman over een groep jongens met de grote droom om de eerste computergeanimeerde film te maken. Zij hebben een lange en moeilijke route moeten afleggen om “the feisty little company called Pixar” op te starten. Met een interessante rol voor Steve Jobs die van Pixar eerst een tweede Apple wilde maken. Furieus als hij was, omdat hij door de toenmalige CEO uit Apple uit was gegooid.
De geboorte van ugly babies
Er staan ongelooflijk veel lessen in dit boek die iedereen kan toepassen op zijn professionele leven, maar er is één die ik eruit wil lichten: de geboorte van het verhaal, het script.
“Originality is fragile. And, in its first moments , it’s often far from pretty. This is why I call early mock-ups of our films “ugly babies”. They are not beautiful, miniature versions of the adults they will grow up to be. They are truly ugly, they need nurturing -in the form of time and patience – in order to grow. Having seen and enjoyed Pixar movies , many people assume that they popped into the world already striking, resonant and meaningful. In fact, getting them to that point involved months, if not years, of work. If you sat down and watched the early reels of any of our films, the ugliness would be painfully clear. Our job is to protect our babies from being judged too quickly. Our job is to protect the new.” – Ed Catmull, Pixar.
De analogie tussen de geboorte van een verhaal of een script en de geboorte van een goed idee, nieuwe routes of een sterk concept is duidelijk. Nieuwe ideeën zijn vaak kwetsbaar, omdat er tijd nodig is om ze goed door te denken en uit te werken. Bovendien vergt het moed en overtuigingskracht om een idee goed over te bühne te krijgen, voordat het door de criticasters en bekende ‘brainstorm killers’ om zeep wordt geholpen.
Wil je trouwen met “The Beast”?
Creativiteit en business is een sterk huwelijk, maar onder de druk van de dagelijkse gang van zaken en KPI’s is er weinig ruimte voor inspiratie. We staan voornamelijk in dienst van het (commerciële) systeem of zoals Pixar het noemt “The Beast”. De vraag is wat het je kost om het niet te prioriteren?
Wil je eens bellen, Zoomen of een wandeling maken om te bespreken hoe je creativiteit kunt stimuleren in je team om nieuwe ideeën, mogelijkheden en markten te ontdekken voor jouw bedrijf? Stuur me een mailtje: [email protected].