Schedule a Call

Share the (FAIR) love

business purpose Dec 08, 2020
FAIR fashion magazine • bindu

Als je het al lastig vindt om duurzaam te shoppen, dan vind je het misschien nóg moeilijker om duurzame én eerlijke kleding te kopen. Want hóe dan?! Mijn dochter en ik hebben er regelmatig discussies over. Want als zij eindelijk het perfecte “oh die is echt cute!” blousje heeft gevonden van € 4,95 uit Bangladesh dat niet zo’n grote aanslag is op haar kleedgeld, mag ik de evil mother spelen die haar uitlegt dat iemand anders daar de prijs voor betaalt.

Hóe dan?!

Het is ook supermoeilijk en de markt niet transparant genoeg om tijdens het shoppen te weten of iets duurzaam en eerlijk is geproduceerd. Maar er schuilt dusdanig veel leed in deze industrie dat het goed is om je er enigszins in te verdiepen.. Misschien ken je nog wel het drama uit 2013, toen het Rana Plaza gebouw in Bangladesh instortte en 1.134 textielwerkers om het leven kwamen.

Hoe wel?

Door Rana Plaza zijn de grote ketens gedwongen, ook door de publieke opinie, om steeds meer hun verantwoordelijkheid te nemen voor de hele keten. Daarbij dragen steeds meer merken en modeontwerpers zorg voor een verantwoorde en eerlijke productie. Als je er op let of je gaat er naar op zoek, dan zie je hoeveel moois er al gemaakt wordt. En dan zijn er gelukkig nog organisaties als Mondiaal FNV. Zij maken zich hard voor de wereldwijde werkomstandigheden van arbeiders.

FAIR Fashion Magazine

Omdat mensen en zeker Nederlanders het bloedirritant vinden als je ze vertelt wat ze móeten doen (“Ik moet helemaal niets!”) heeft Mondiaal FNV, samen met Global Village Media iets bedacht. Ze zijn een samenwerking aangegaan met Sara Dubbeldam van @when_sara_smiles en hebben een minimagazine gemaakt voor de feestdagen. En dit magazine is gratis meegestuurd met de december edities van ELLE en &C.

Om de lezers te overladen met inspiratie voor de feestdagen, zodat ze met een nieuwe blik naar hun merken te kijken. En misschien wel de volgende aankoop met het hart te doen. De intentie is dat het minimagazine helpt om de (eerste) stap naar het kopen van eerlijke kleding kleiner, makkelijker en net zo inspirerend te maken.

Behalve shop-inspiratie is er in het minimagazine nog veel meer te vinden. Denk aan een bijzonder achtergrondverhaal dat een kijkje achter de schermen biedt, een kleding- en merken checklist, tips en een shopping guide. Dus ook handig om te bewaren.

Strategie en concept

Het minimagazine is gemaakt door Global Village Media waar ik een strategische bijdrage aan mocht leveren. Vanwege mijn ervaring in (digitale) media, formats en conceptontwikkeling. Heb jij een strategie en/of concept nodig om (potentiële) klanten of medewerkers in beweging te krijgen? Stuur me een berichtje via [email protected], dan praten we er eens vrijblijvend over.