Schedule a Call

SDG 5 • Gendergelijkheid

duurzame ontwikkelingsdoelen purpose May 10, 2021

Vrouwen en mannen hebben gelijke rechten. Op papier dan, want zo staat het opgeschreven in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Ik denk dat het duidelijk is dat de realiteit anders is. Vrouwen en meisjes worden nog vaak achtergesteld ten opzichte van mannen en jongens. Dat is waarom we SDG 5 nodig hebben, om ervoor te zorgen dat die gelijke rechten op alle gebieden worden nageleefd. In het onderwijs, de gezondheidszorg, op de werkvloer, maar ook in de politiek moeten vrouwen gelijk vertegenwoordigd zijn. Voor 2030 moeten vrouwen dezelfde kansen krijgen als mannen, moeten ze mee kunnen beslissen in de politiek en op alle manieren in het openbare leven. Ook moet er voor deze tijd een einde komen aan al het geweld tegen vrouwen en meisjes.

Het is voor mij een persoonlijk thema. Waarom weet ik niet, maar al vanaf jongs af aan voel ik vanuit mijn tenen woede opkomen als ik word geconfronteerd met de ondergeschikte positie van vrouwen. Sommige mensen zeggen dat we in Nederland het feminisme niet meer nodig hebben, alsof we ons alleen maar zouden moeten bekommeren om wat er gebeurt in ons kleine landje. Maar het feit is dat er wereldwijd ontzettend veel geweld plaatsvindt tegen meisjes en vrouwen en er is een lange weg te gaan om deze misplaatste ongelijkheid weg te werken. In deze blog vertel ik meer over drie bijzondere sociaal ondernemers die zich inzetten voor dit doel.

Shapol Majid was één van de eerste Nederlandse ondernemers in Irak. In 1996 vluchtte ze vanuit Koerdistan met haar familie naar Nederland. Toen ze jaren later het land weer bezocht, kwam ze een veel voorkomend probleem tegen: “In Irak koop je alleen lingerie in een winkel die wordt beheerd door een man. Passen kan niet en er is geen speciale lingerie. Ik zag een gat in de markt, daar sprong ik op in”. Shapol opende in 2014 de lingeriewinkel Khanem (‘dame’ in het Koerdisch). Ondertussen is haar bedrijf al flink uitgebreid. Shapol laat alle producten lokaal maken, om zo duurzaam mogelijk te kunnen produceren De onderneming heeft nu een eigen naaiatelier in Suleimaniya. Het naaiatelier biedt een opleiding en eerlijk salaris aan vele vrouwen die door oorlog hun eigen dorp hebben moeten ontvluchten. Tegelijkertijd biedt Shapol met Khanem ook nog eens opleidingsmogelijkheden aan. Daarin leren Nederlandse trainers Koerdische vrouwen technische en ondernemings- vaardigheden.

 

 

De makers van de Invi Bracelet zien gendergelijkheid als het fundament voor een wereld zonder seksueel geweld. Er heerst nog altijd een taboe op het spreken over seksueel geweld, waardoor mensen soms wegkijken of slachtoffers veroordelen. Invi kwam daarom met de zelfverdedigingsarmband. Een armband die je veiliger en daarmee vrijer laat voelen doordat er een afstotende geur verspreid wordt op het moment dat jij dat wil. Zo kan je mensen die je lastigvallen beter afweren en anderen alarmeren. Helemaal geweldloos, veilig, én met een mooi design. De bedenker van de armband Roel van der Kamp las een paar jaar geleden een onderzoek in de krant over seksueel geweld in Europa. Dat bleef hem zo bij dat hij ook bij mensen in zijn omgeving na ging of hen dit wel eens was overkomen. Het idee voor de armband had hij al langer, maar door de ervaringen van anderen besloot hij er echt iets mee te doen.

 

 

The Next Women geeft vrouwelijke ondernemers en investeerders toegang tot belangrijke kennis, kapitaal en een waardevol netwerk. Met het netwerk en fonds dat ze bieden proberen ze de impact van vrouwen te vergroten. Hieruit ontstaan dan weer sterke, inclusieve bedrijven die een impact maken. The Next Women is in 2010 opgericht door Simone Brummelhuis met het doel om vrouwelijk ondernemerschap in Nederland te stimuleren en om het belang en de rol van deze vrouwelijke ondernemers zichtbaar te maken. Zo creëer je rolmodellen voor andere ondernemers. Ze staan voor de boodschap dat wanneer er meer gelijke kansen, gelijke rolmodellen en gelijke investeringen zouden zijn, er veel meer welvaart mogelijk zou zijn. Hun motto is niet voor niets “Equality is growth”.

 

 

Heb jij ook een idee, droom of wens om het verschil te maken op het gebied van gelijkheid? Maar je weet niet zo goed hoe je moet beginnen? Plan hier zelf een afspraak in mijn agenda voor een vrijblijvend gesprek. Dan kunnen we samen jouw volgende beste stap bepalen.