SDG 2 • Geen Honger
Feb 18, 2021SDG 2 heeft als doel dat in 2030 niemand op de wereld meer aan honger lijdt. Op dit moment heeft één op de negen mensen wereldwijd niet genoeg voedsel om een gezond en actief leven te kunnen leiden. De meeste mensen die aan honger lijden wonen in sub-Sahara Afrika, hier is één op de vier mensen ondervoed.
Hiermee is SDG 2 op zichzelf dus al een groot doel waar nog veel werk te verzetten is. Belangrijk aspect is het verbeteren van de voedselproductie. De wereldbevolking groeit nog elke dag, daarom moeten de voedselproductie-systemen aangepast worden. De voedselproductie moet omhoog, maar de ecosystemen willen we niet verder aantasten.
Kleine agrarische bedrijven moeten de productie kunnen verdubbelen, maar de verdeling van land moet ook eerlijker. Het doel staat niet voor niks op nummer 2 en heeft dus veel aandacht nodig. Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die zich inzetten voor dit doel en een mooi voorbeeld voor anderen wegzetten. Ik praat je bij met drie mooie initiatieven.
De ondernemers van The Ketchup Project zetten zich in voor een van de punten waar SDG 2 zich op richt, namelijk het behouden van de oogst van lokale Keniaanse boeren door het te drogen. Omdat de oogst van tomaten anders beperkt houdbaar is, zetten ze in op het drogen en maken ze er later ketchup van. De boeren krijgen er een eerlijke prijs voor en de productie is veel hoger. De oogst is op deze manier namelijk wel 1,5 jaar houdbaar. The Ketchup Project begon met tomaten maar gaat nu ook starten met het drogen van mango’s. De ketchup die ze maken is ook nog eens beter voor de consument, er zit namelijk veel minder suiker in en geen conserveringsmiddelen. Op dit moment werkt The Ketchup Project samen met 104 lokale boeren en redden ze elke maand duizenden kilo’s kostbare groenten.
Van koffie is het al bekend, maar ook theeproducenten verdienen vaak geen eerlijke prijs voor hun product. Thee wordt na water namelijk het meest gedronken over de hele wereld, maar de meeste theeboeren ontvangen maar 3% van de retailprijs. Op dit moment plukken boeren aan de andere kant van de wereld thee voor een hongerloon en worden er bomen gekapt voor de theeproductie. Valerie Hirschhauser richtte daarom “Frank About Tea” op. Verse thee rechtstreeks van de theeplantage in je brievenbus. Valerie zegt zelf: ‘We zouden je graag willen vertellen dat Frank About Tea is opgericht uit passie voor thee, maar dat zou een leugen zijn. Het bedrijf is opgericht uit passie voor verandering.’ Frank About Tea heeft rechtstreekse contacten met theeproducenten in Oost-Afrika en ondertussen ook Sri Lanka, zo werken ze aan een eerlijke en directe verbinding tussen theeproduct en het kopje thee dat jij drinkt.
Jorik Hofland probeert met zijn bedrijf in Nederland tegelijkertijd ook mee te helpen aan de strijd tegen ondervoeding in ontwikkelingslanden. Sandwich Stories is een food startup die als missie heeft om de kwaliteit en ervaring terug te brengen in de broodjes- en cateringbranche. Het viel de bedenkers op dat mensen, vanwege een druk leven, op kantoor of onderweg een compromis maken als het om hun lunch gaat. Vaak kiezen mensen voor gemak of prijs boven gezond en smaakvol eten. Met hun lunchcatering-aanbod laat Sandwich Stories ze zien dat gezond en kwalitatief goed eten niet altijd duur hoeft te zijn. Daarnaast dragen zij met hun Buy-One, Give-One model een steentje bij aan het toegankelijk maken van eten, momenteel doneren zij voor elke verkochte lunch een maaltijd aan een weeshuis op Haiti. Ook zijn ze bezig met een nieuwe samenwerking met The Hunger Project.
Heb jij ook een idee of een visie over hoe jij met jouw idee kan bijdragen aan de SDG’s? En wil je eens praten over hoe je dit zou kunnen vormgeven? Laat het mij weten, dan help ik je graag met de volgende stap nemen! Je kunt hier zelf een vrijblijvende afspraak maken, dan kunnen we er eens over praten.