SDG 11 • Duurzame steden en gemeenschappen
Oct 04, 2021Steden moeten inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam worden. Volgens doel 11 van de Sustainable Development Goals is dit nodig omdat momenteel al bijna de helft van de wereldbevolking in steden woont, en dit gaat ook nog eens toenemen. De overbevolking van steden vindt vaak plaats in ontwikkelingslanden, waar de sloppenwijken blijven groeien.
Aan de ene kant is het lastig om steden te verduurzamen, omdat er juist in dichtbevolkte delen enorm veel energie gebruikt wordt en de uitstoot van emissies heel hoog is. Aan de andere kant biedt dit juist grote kansen. Want wanneer je in grote steden technologische innovaties gaat doorvoeren kunnen er gelijk grote verschillen gemaakt worden. De stad van de toekomst moet met behulp van innovatie en vooruitgang kansen bieden aan iedereen, inclusief toegang basisvoorzieningen als schoon drinkwater, huisvesting, energie, transport en meer.
Onder doel 11 valt ook het punt dat voor er voor 2030 toegang moet zijn tot veilige, duurzame vervoerssystemen voor iedereen. BONDI is daar vast aan begonnen. Zij bieden duurzame deelsystemen aan voor reizigers in de steden. Elektrische deelsystemen zijn de toekomst volgens BONDI. Met de app kan je op je telefoon een elektrisch voertuig in je buurt zoeken, reserveren en direct gebruiken. Studenten Max Schalow en Chingiskhan Kazachstan lanceerden de fietsen begin dit jaar in Den Haag. Ze vernoemden de onderneming naar Bondi Beach, een van bekendste stranden van Australië. De fietsen zijn dan ook ‘bondi blue’ geworden. Ze willen met hun bedrijf bijdragen aan het milieu door fietsen weer aantrekkelijk te maken. De elektrische fietsen zijn from scratch ontworpen, omdat ze veelvoudig gebruik aan moesten kunnen. Voor nu alleen nog elektrische fietsen in Den Haag en Arnhem, maar BONDI heeft de ambitie om met elektrische deelsystemen Europa in te gaan.
Pakketjes laten bezorgen doen we tegenwoordig allemaal aan de lopende band. Handig, maar niet erg duurzaam. Dat is wat ze bij Cycloon ook dachten, en daarom begonnen zij de eerste groene én sociale bezorgexpert service. Cycloon heeft 31 vestigingen waar vandaan postbezorgers en koeriers pakketten bezorgen. De bezorgers – met en zonder een afstand tot de arbeidsmarkt – bezorgen het merendeel van de pakketten op de fiets, kan het echt niet anders? Dan wordt gebruik gemaakt van een groengrasauto. Ook heeft Cycloon in een aantal steden ‘hubs’ gecreëerd, waar vrachtvervoerders pakketten kunnen afleveren. De Cycloon koeriers kunnen vanuit daar de pakketten weer verder bezorgen. Zo hoeft groot vrachtverkeer de stad al niet meer in. Het doel is om nog meer van deze hubs te maken, om zo de steden nog duurzamer en leefbaarder te maken.
Openbuilding.co zet in op een andere manier van gebiedsontwikkeling, namelijk een duurzamere en hechtere woonomgeving. Het is een collectief van Nederlandse architecten en designers die zich samen inzetten voor een open stad. Dit doen ze andere door bijvoorbeeld te werken aan flexibiliteit: steden moeten bestaan uit woningen en gebouwen die mee kunnen bewegen met de tijd. Ten tweede gaat het om inclusie. Bij moderne steden hoort diversiteit en een gevoel van community. Daarna komt natuurlijk circulariteit. Het doel daarbij is om gebouwen meer circulair te maken en om een levensstijl te promoten waarbij afval als grondstof gebruikt wordt. Ben je toevallig in Amsterdam? Dan kun je hun tour lopen, waarbij je langs innovatieve gebouwen komt met een hoge ambitie op het gebied van duurzaamheid en de maatschappelijke impact van architectuur.
Heb jij ook een idee over de steden van de toekomst? Of heb je een idee hoe het anders kan? Maak dan hier een afspraak voor een vrijblijvend gesprek om te kijken hoe je dit zou kunnen doen en aanpakken.