SDG 1 • Een einde aan extreme armoede voor 2030
Jan 19, 2021‘Het beëindigen van armoede overal en in al haar vormen.’ Dat is de eerste zin waarmee SDG 1 beschreven wordt. In 2030 zou er dus niemand meer in extreme armoede moeten leven. Extreme armoede betekent in dit geval rondkomen met minder dan $1,90 per dag. Daar horen wel bepaalde economische middelen bij. Daarom neemt dit doel ook mee dat mensen bereik moeten hebben tot land, technologie en economische middelen. Want hoe willen we armoede bestrijden als er geen basis is voor iets nieuws?
Iemand waar ik dan meteen aan denk en een groot voorbeeld vind, is Leila Janah. Ze was een social entrepreneur, activiste en oprichter van verschillende bijzondere initiatieven. In 2017 stond ze nog in de lijst van veertig invloedrijkste ondernemers ter wereld onder de veertig jaar, de Forbes 40. In januari 2020 is ze, tot groot verdriet van velen, overleden aan een zeldzame vorm van wekedelenkanker. Ik denk dat veel mensen die haar kennen haar zullen herinneren als een echte pionier als het gaat om haar inzet op het gebied van armoede. Leila Janah zei: “Talent is equally distributed but opportunity is not.” In veel welvarende landen komen we vaak tekorten tegen die talentvolle mensen in ontwikkelingslanden graag zouden oplossen. Daarom hielp ze mensen in ontwikkelingsgebieden met het toepassen van technologie in hun werk om beter mee te kunnen draaien in de globale digitale economie. Met deze enorme drive om talentvolle en hardwerkende mensen die leven in armoede kansen te bieden bedacht ze haar ondernemingen Samasource, Samaschool, LXMI en Give Work. Alleen al met Samasource hielp ze 50.000 mensen aan een inkomen en leefden de werknemers niet langer in armoede. Met eenvoudig, digitaal werk verrichtten duizenden mensen opdrachten voor grote bedrijven als Google, eBay en Walmart. Haar missie wordt gelukkig nog steeds op een hele mooie manier voortgezet. Samasource is begin dit jaar Sama geworden en gaat zich focussen op het verder ontwikkelen van technologie en heeft nu als doel hun aanwezigheid binnen sectoren als detailhandel, mediacommunicatie en biotechnologie nog meer uit te breiden.
Komen wij zulke bijzondere denkers ook dichter bij huis tegen? Jazeker! Kijk eens naar African Digitals, opgezet door Annika Visser en Wouter van Bockel. Na jarenlange ervaring in de digital-marketing sector besloot Annika het over een andere boeg te gooien. Samen met technisch en e-commerce specialist Wouter helpt ze Nederlandse ondernemers met de praktische invulling van hun concept en strategie. Het digitale gedeelte van zo’n strategie wordt vervolgens gemaakt door designers en developers in Afrika. Op dit moment is het bedrijf druk bezig met meer naamsbekendheid te krijgen. Ze begonnen dit bedrijf dan wel in corona-tijd, maar ze werken nu al met een gemotiveerd en divers team aan de eerste opdrachten. In de toekomst willen ze zelfs verder kijken naar uitbreiding in andere landen.
Of neem Danny den Hartog. Hij is de oprichter van Coach Africa. Hij was gefrustreerd over het gebrek aan een ‘level playing field’ toen hij ooit Oeganda bezocht. Hij maakte het zijn missie om meer kansen te creëren voor ambitieuze en gedreven mensen in Afrika. Met Coach Africa probeert hij bruggen te bouwen. Afrikaanse coaches binnen zijn organisatie proberen ondernemende mensen, die persoonlijk en professioneel willen groeien, uit hun comfortzone te halen. Door ze nieuwe invalshoeken te laten zien en ze aan te moedigen om groots te dromen. “We werken aan een gelijkwaardige relatie en een beeldvorming die niet zo achterhaald is als vandaag. De doelstelling is om in 2030 vijf miljoen Afrikanen de mogelijkheid te geven een inkomen te verdienen uit het ondernemerschap.”
Een ondernemer die zich inzet voor armoede in Nederland én het buitenland is Bas Timmer. Na het verlies van de vader van een goede vriend door onderkoeling, omdat de man geen plek had om te verblijven, besloot Bas dat hij hier iets aan wilde doen. Hij studeerde aan de modeacademie en had onlangs een kledinglijn voor buitenkleding bedacht. Het voelde alleen niet goed meer voor hem om deze kleding voor een hoge prijs te verkopen. Hij besloot dat hij kleding ging maken voor mensen zonder huis. Met Sheltersuit laat hij zien dat iedereen warmte en bescherming verdient. Ze ontwerpen en produceren nu multifunctionele kleding en producten die direct onderdak bieden aan mensen die het nodig hebben. Sheltersuit heeft inmiddels al drie locaties, in Nederland, New York en Zuid-Afrika.
Heb jij ook een idee of een visie over de SDG’s? Als jij bij het lezen van dit verhaal een link ziet naar jouw eigen idee of droom en er eens over wilt praten hoe je dit vorm wilt geven, laat het mij weten. Dan help ik je graag met de volgende stap nemen! Mail naar [email protected], dan kunnen we er eens over praten. Of schrijf je nog snel in voor een van de gratis Imagination Concept Workshops die ik geef op 21 januari!