Schedule a Call

Make meaning, not money

business purpose May 24, 2021

Het is eind mei, de periode waarin veel mensen hun vakantiegeld ontvangen. Altijd fijn, want je spaart het vanzelf bij elkaar en dan vlak voor de zomer heb je een leuk extraatje. Vaak is van tevoren al bedacht waar dat bedrag dit keer aan uit gegeven zal worden. Veel Nederlanders besteden het geld daadwerkelijk aan een vakantie, maar ook korte uitstapjes, grote aankopen en huishoudelijke uitgaven staan hoog op het lijstje.

Als bedrijf is het natuurlijk prettig als mensen deze extra bij jou uitgeven. En dat vonden wij een mooi haakje om het daar eens over te hebben. Want hoe zorg je ervoor dat mensen hun geld, misschien zelfs met plezier, aan jou geven? Dat doe je door de sweet spot te vinden van de klant. Door ze precies te geven wat ze nodig hebben en dat beter te doen dan jouw concurrenten of andere alternatieven.

Als je begint met als enige en belangrijkste doel om vooral geld te verdienen, zit je op het verkeerde pad. Dat is de stelling van business guru Guy Kawasaki, die het principe “Make meaning, not money” propageert. Make meaning betekent dat je de wereld wilt veranderen. Doe je dit op een goede manier, dan kan je er waarschijnlijk ook geld mee verdienen. Begin je zonder betekenis met het doel om geld te verdienen, dan verandert er helemaal niks en is de kans op slagen veel kleiner. Neem als startpunt jouw visie, je missie en het idee hoe jij iets aan de wereld wilt veranderen. De grootste bedrijven zijn zo begonnen; opgericht vanuit een missie en daarmee bekend en succesvol geworden. Miljardenbedrijf Google is er een voorbeeld van. Zij zijn ontstaan vanuit het idee dat ze informatie voor iedereen beschikbaar wilden maken.

Een ander goed voorbeeld van iemand die heeft laten zien hoe je een merk kan uitbouwen vanuit een overtuiging was Tony Hsieh. Hij bedacht het mantra ‘Delivering Happiness’. Hij was de CEO van Zappos.com, een grote Amerikaanse webwinkel voor schoenen, waar hij een unieke bedrijfscultuur had ontwikkeld. Hij streefde ernaar geluk te bezorgen en vreugde te genereren. Voor zichzelf, voor alle anderen in zijn bedrijf en daarmee zijn klanten. Zijn principe ‘Delivering Happiness’ werkt volgens drie concepten. Als eerste maak je je klanten gelukkiger door een goede service naar je klanten toe. Vervolgens zorg je voor het geluk van de werknemers door een goede, gezonde bedrijfscultuur. Als laatste zorg je voor eigen geluk, door te leren over wat jou écht gelukkig maakt.

Coolblue is een bedrijf waar je zo’n bedrijfscultuur in terug ziet, met hun motto ‘Alles voor een glimlach’. In Nederland wordt Coolblue vaak vergeleken met Zappos. Het bedrijf  probeert altijd de verwachtingen te overtreffen met net dat stapje meer. Dat zit hem in een extra bericht naar de klant, een kaartje, of een persoonlijk advies. Het is een bekende marketingstrategie die ze in het Engels ‘Underpromise, overdeliver’ noemen. Coolblue raadt niet voor niet voor niks Tony Hsieh’s boek aan in de webshop. Het enige ‘minpunt’ dat ze geven aan zijn boek: Het kan je stimuleren om alles totaal anders te gaan doen. Ze beschrijven ‘Delivering Happiness’ als ‘289 passievolle pagina’s boordevol inzichten, met een dubbelzijdige druk voor meer geluk per blad’.

Het is mijn overtuiging dat als het gaat om ondernemen dat je tegelijkertijd ambitieus, gedreven en bescheiden moet kunnen zijn. Het gaat niet om het vergoten van je ego en je bankrekening, maar om wat je toe te voegen hebt. En hoe je andere mensen kunt dienen. En ja, dat kan vooral als je een duurzaam businessmodel hebt om dat te kunnen blijven doen.

Wil je eens praten over jouw droom en missie, datgene waar jij voor staat en wilt realiseren? Of wellicht wilt verbeteren of aanscherpen? Maak hier een afspraak en dan praten we daar eens over.