De klant is koningin
Apr 12, 2021De klant is koningin. Het klinkt als een open deur, maar de million dollar question is of je het daadwerkelijk voelt en toepast. Elk mens en elke klant wil gezien, gehoord en begrepen worden. En als je wilt dat mensen hun geld aan jou en jouw oplossing besteden, is er een ding wat je echt goed moet doen: naar de wensen van jouw klanten luisteren. In plaats van jouw wensen en voorkeuren aan ze op te dringen.
Als het goed is, motiveren de behoeftes van jouw klanten je juist om ze het beste aan te kunnen bieden. Een bedrijf dat volledig gaat voor de optimale klanttevredenheid is Coolblue. Met hun “Alles voor een glimlach” filosofie gaan ze ervoor om hun klanten te verwonderen en te verassen, door de verwachtingen te overtreffen.
Die behoeftes van klanten vervullen is iets waar je zelf ook wat grip op kan uitoefenen. Door bijvoorbeeld te zoeken naar de juiste product market fit met behulp van een Empathy Map of een Waardepropositie Canvas. Deze methodes worden gebruikt om een product op de markt te zetten dat feilloos op de behoefte van de markt, en ingezoomd jouw klant, inspeelt.
Daar gaat wel wat aan vooraf. Heb je al nagedacht over de ‘wie’ van jouw concept, idee of product? Want wiens probleem wil je eigenlijk gaan oplossen? Op wie wil je impact maken? Wie is de persoon voor wie je het fijnste kan werken? En zo zijn er nog wel wat vragen die je kunnen helpen bij de uitwerking van jouw ideale klant, daarbij helpen bovenstaande methodieken die we ook gebruiken in het bindu “Creatie programma”.
Wat helpt, is om duidelijk in kaart te brengen welke demografische en psychografische kenmerken jouw klant heeft, maar ook de uitdagingen waar jouw klant zoal tegen aanloopt in het dagelijks leven. Het gaat dus echt om de oplossing die jij jouw klant kan bieden met jouw product of dienst. Een tevreden klant zal namelijk meer geld bij jou besteden én zal jouw bedrijf aanraden bij andere mensen.
Je zou dus wel kunnen stellen dat de klant niet altijd koning(in) is, althans, niet elke klant is dat voor jou. Ga op zoek naar de klant die het beste bij jou en jouw oplossing past. Qua persoon en ook qua budget. Jouw ideale klant is goud waard, en dat is dus ook degene die je al jouw aandacht gaat geven.
Misschien kom je er niet helemaal aan uit wie nou jouw ideale klant is of hoe je gaat bepalen wie dat is. In het Imagination to creation programma help ik deelnemers hiermee op weg. Zo leer je in een van de lessen hoe je een empathy map kan invullen en hoe je de waardepropositie kan gebruiken. De deelnemers kunnen zo een duidelijk beeld creëren van hun product market fit. Meer informatie over dit programma kan je hier vinden.